Hva er greia med innholdsmarkedsføring?

Artikler, kurs og konferanser om innholdsmarkedsføring sprer seg som en farsott. Har du problemer med å forstå hva det er og hva som egentlig gjør det til noe nytt? Du er ikke alene.

Tilbyr du målgruppen din innhold som er verdifullt og nyttig for dem? Noe som inspirerer, utdanner eller underholder uten at det koster dem noe? Da driver du allerede med innholdsmarkedsføring, eller content marketing som det heter på engelsk. Ta kundemagasinet ditt for eksempel; der tilbyr du kanskje eksperthjelp, tips og inspirasjon? Eller kanskje du har en blogg, en app, et webinar eller en digital veileder som er til hjelp og støtte for målgruppen din? Innholdsmarkedsføring kan være så mangt. Poenget er at du kjenner og tilbyr målgruppen din noe som er verdifullt og nyttig for dem – du trekker dem til deg istedenfor å (bare) dytte tilbudspriser, kampanjer og slagord på dem. Dere har knyttet et bånd. Så enkelt og så vanskelig er det. 

Illustrasjon: Balder Dysthe

Årsaken – vi blir flinkere til å filtrere tradisjonell reklame

Ettersom informasjonsstrømmen vokser seg større og sterke, blir kundene våre stadig flinkere til å filtrere det de ikke ønsker å forholde seg til. De blar rett forbi annonsene, trykker på mute når tv-reklamene kommer og går rett forbi boards- og adshellsene med nesen begravet i mobilskjermen. De tar kun aktivt inn det de selv oppsøker, og lar seg ikke lure av reklame lenger. Eller gjør de kanskje det likevel? Når kunder oppdager en tjeneste eller verktøy de opplever som interessant eller nyttig,  glemmer de ofte at de mottar en form for markedsføring. De har jo funnet en tjeneste eller et verktøy som gjør hverdagen litt enklere. Maletipsene hjalp dem i gang med oppussingen og handleliste-appen gjorde påskehandelen mer effektiv. Men hva gjør de neste gang de skal male noe eller storhandle? Hvem går de til da? Du skjønner tegninga. Hvis du investerer tid og penger i å lage noe som målgruppen din trenger og tar i bruk, er det stor sannsynlighet for de finner deg og kommer tilbake for nye kjøp – igjen og igjen.


Illustrasjon: Balder Dysthe

Internettets muligheter – en ny verden

Når noe blir en trend, er det lett å tro at det er noe helt nytt. Det er det sjelden. Kundemagasiner har for eksempel eksistert i over 100 år. Hvis man vil dra linja enda lenger, kan vi finne eksempler på innholdsmarkedsføring så langt tilbake som 4200 før Kristus, med grottetegninger som forklarer seks måter man kan redde seg selv fra et villsvin på. Det er selvsagt mye som har skjedd siden den gang – spesielt med hensyn til hvordan vi produserer, målretter, distribuerer, og måler effekten av innhold vi sender ut i verden. Det er ikke mer enn 10-15 år siden dette var en dyr og vanskelig affære. Da var dyrt og vanskelig å få oversikt over hva som allerede fantes av innhold om (vårt) tema der ute, og dyrt og vanskelig å distribuere det vi produserte. Alt skulle fysisk gjennom postvesenet, kanskje det til og med skulle sendes på tvers av landegrenser? Måling av avkastningen av innsatsen nær sagt umulig og derav bortkastede penger. I dag derimot, kan man lett identifisere et differensierende synspunkt for sitt innhold etter noen få Google-søk. Innhold kan produseres og distribueres fortløpende på egne nettsider, e-post og sosiale medier. I tillegg er det enkelere å måle innholdets ”reise” ned til hver minste detalj.


Illustrasjon: Balder Dysthe

Innholdsstrategi kommer først

Innholdsmarkedsføring er likevel ikke noe enkelt eller revolusjonerende som vil oppfylle alle dine mål og drømmer. Du må fremdeles skaffe oppmerksomhet og holde på den.  Du må fremdeles investere tid og krefter i å bli kjent med målgruppen din og knytte et bånd som vil vedvare over tid. Betyr det at alle bør opprette en blogg, utvikle et webinarer, lage en app og en digital veileder? Neppe. Først må du ha en innholdsstrategi som gir deg retning, rasjonale og resultater for tiden og kreftene du investerer i nytt innhold. Det kommer vi tilbake til i vårt neste blogginnlegg om temaet.