Dette tror Creuna blir viktig i år

Høye forventninger, grenseløs teknologi og mye følelser vil prege den digitale verden i 2017. Se trendene du bør vite om her. 

Hvor blir det viktigst å fokusere innsatsen i året som kommer? Tradisjonen tro begynner vi årets serie av frokostseminarer med en kikk inn i krystallkula, og deler våre tanker om hva som skjer innen handel og kundeopplevelse, merkevare og teknologi.

Årets digitale trender presenteres av markedsdirektør Eirik Norman Hansen, seniorrådgiver Silje Storhaug e-handelsansvarlig Beate Alme, og director of Brand Consulting Haldor Hårvik.

Under finner du et sammendrag i tekst, videoen av hele frokostseminaret (56 minutter), og presentasjonen som ble vist.

Alt vi allerede har hørt om blir mer modent og anvendelig

Forbrukerne forventer mer, og belønner ekstrem kundeopplevelse

  • Positivt overraskede kunder bruker mer penger i butikken din, mens kunder som «bare» er fornøyde, ikke gir en slik effekt. Ekstrem kundeopplevelse er nødvendig for å gi resultater.
  • Kunder som føler seg verdsatt og føler at de blir hjulpet, vil velge din butikk også neste gang de handler.
  • Mannen i gata ønsker seg flere selvbetjente løsninger.
  • Det skjer mye innovasjon i levering og logistikk, og kundene forventer mer. Levering med droner vil bli vanlig, og varelager i luftskip og on-demand 3D-printing vil dukke opp. Flere varehus vil skifte ut lagerarbeidere med roboter.
  • Forbrukere siler informasjon, og budskapene må personaliseres. Less is more i markedsføring.
  • 70% av kjøpene i butikk er påvirket av online research fra mobil, ifølge Google.

Teknologien blir grenseløs

  • Skillet mellom handel og e-handel opphører for godt.
  • Mer handel vil foregå uten et tastetrykk. Sjekk ut Amazons hjemme-scanner, som du bruker for å legge til varer du er tom for i handlelisten din.
  • Internet of Things vokser eksponentielt: I 2017 finnes det 26 nettkoblede enheter per innbygger på kloden. Per i dag finner vi flest i biler, infrastruktur og logistikk, men bruken vil spre seg. Resultatet er at internett blir mer intelligent, og kan brukes på nye måter.
  • Amazons Alexa har tatt over rampelyset etter Apples Siri. Hun er en digital assistent som kan implementeres i et hundretalls ulike produkter ved hjelp av ulike apper som er utviklet til henne.
  • Kunstig intelligens (AI) henter ut innsikt fra store tallmateriale på en bedre måte enn mennesker kan.
  • Flere digitale aktører er blitt eksperter på det de kan, men må inngå samarbeid med annen ekspertise for å klare å tilby de beste digitale løsningene.

Følelser trumfer fakta

  • «Fame Trump(s) everything», var det siste vi lærte i 2016. Det gjelder også for merkevareopplevelse. Alle trenger ikke å være enige, det viktigste er å etterlate et positivt inntrykk – lære noe nytt og utvide horisonten.
  • Fakta er gammeldags, nå vinner du diskusjonen ved å vise følelser. Bare se på debatten om ulv og oppdrettslaks.
  • Nå har så mange mennesker adaptert handlingene og holdningene til Millennials, at merkelappen er blitt helt ubrukelig. Skal du snakke om unge folk i dag, prøv deg på iGen, Gen Z eller Centennials – som alle er navn på generasjonen født etter midten av 90-tallet. Snakker du om Millennials i 2017, snakker du om folk flest.

Vil du vite mere om hvordan de digitale trendene påvirker deg og din bedrift eller tjeneste? Ta kontakt med Silje, Beate, Haldor eller Eirik.