Fra netthandel til handel overalt

Se hvilke forandringer e-handelen står overfor i 2016, og hvilke konsekvenser det får for deg som driver nettbutikk.

– Bra er ikke godt nok – vi må bli besatt av kundeservice! Oppfordrer Creunas markedsdirektør Eirik Norman Hansen på Creunas frokostseminar om e-handel 10. mars.

Dette var temaene:

  • Resultater og betraktninger fra vår årlige e-handelsundersøkelse
  • Digitalisering av butikker og organisasjoner som bidrar til at skillet mellom online og offline er i ferd med å bli borte
  • Enkle tips til hvordan man kan komme i gang med personalisering i e-handel
  • Digital modenhet og en test vi har laget som du kan kjøre på deg selv og din organisasjon.

Sømløs handel

Hyperadapsjon er et uttrykk du må kunne i 2016. Det betyr at kundene ikke lenger skiller mellom butikk og nettbutikk, fordi overgangen blir sømløs. Kundeopplevelsen på nett og i butikk utfyller og løfter hverandre. Selv Amazon oppretter fysiske butikker i USA nå! Den aller beste kundereisen oppstår nå i en kombinasjon av handleopplevelsen på nett og i butikk.

– Det er en forventning om at nettbutikken skal huske hvem man er, og hva man kjøpte sist. Men tenk når den fysiske butikken husker hvilken klær du har sett på, sier Norman Hansen, som kjørte sitt beryktede dronestunt for å vise hva nettvarder (beacons) kan tilføre handleopplevelsen. Se videoen!

Personalisering av nettbutikken

Creunas årlige e-handelsundersøkelse viser at færre bruker den fysiske butikken til å prøve en vare, for senere å kjøpe den på nett, såkalt ”showrooming”. Trenden går derimot den andre veien – flere undersøker og gjør seg kjent med varen på nett, men går i butikken for å kjøpe den. Det gjør det enda mer relevant å skreddersy overgangen mellom de to butikkopplevelsene.

– Begynner du med personalisering av nettbutikken din nå, får du et stort konkurransefortrinn, tipser Anne Murstad, ansvarlig for netthandel i Creuna.

Selv om vi handler på nett, må vi ikke glemme at kundene fortsatt handler ut ifra følelser.

– Klarer du å skape den gode følelse hos kunden, vil de huske deg. Gjør som skuespillerne,  gå i kundens sko og kjenn på hvordan det er, sier Murstad.

Se videoen for flere gode tips om personalisering.

Hvordan scorer Creuna på digital modenhet?

Creuna har utviklet en test som viser bedrifters digitale modenhet – og mange av dem som har tatt den til nå, scorer høyt. Det skyldes ofte ønsketenkning, forteller Tina Jacobsen, Creunas digitale rådgiver. Hun har kjørt testen på Creunas ansatte, som avslørte hvor lett det er å svare etter hva man ønsker, fremfor det som er dagens situasjon.

– Selv om du får toppscore i dag, må du hele tiden forbedre deg for ikke å bli forbigått i morgen, sier Jacobsen.

Se Creunas avslørende resultat på den digitale modenhetstesten i videoen!