Myrkdalen

Tøff, dristig og særegen. Creuna har utviklet en sterk og fremtidsrettet visuell profil og merkeplattform for Myrkdalen.

Utfordringer

Myrkdalen ligger i et mektig fjellandskap i hjertet av Fjord-Norge. Den første skiheisen åpnet her for bare drøyt ti år siden. Siden den gang har Myrkdalen Fjellandsby vokst til å bli en av de største skidestinasjonene i Norge. Ikke minst blir mange lokket hit av de store snømengdene som faller hver vinter. 

For å markere særpreget og gjøre stedet mer kjent, ble det besluttet å utvikle en helt ny visuell profil og identitet. Ønsket var å bli oppfattet som moderne, men med et distinkt og troverdig lokalt særpreg, og et sted for unike opplevelser både sommer og vinter.

Løsninger

Identiteten er inspirert av det dramatiske landskapet i Myrkdalen: daler, fjell og fjorder. Logoen er både et symbol og et navnetrekk. Kundeløftet om å være «midt i opplevinga» gjenspeiles ved at logo plasseres midt i kommunikasjonsflatene. Den diagonale delingen skiller seg markert ut fra konkurrentene og gir rom for slående billedbruk som viser variasjonen og kontrastene i Myrkdalen-opplevelsen.

Logoen uttrykker sport og livsstil og egner seg godt til bruk også på klær, sportsutsyr og lokal mat og drikke. På nettstedet er profilen integrert med praktisk, dagsaktuell informasjon slik at inspirasjon forenes med høy nytteverdi.

Resultater

Den nye profilen har gitt Myrkdalen en tydeligere posisjon og et sterkere omdømme.  Lanseringen skjedde i høsten 2013. I vintersesongen 2013/2014 ble det registrert en omsetningsøkning på 30% i skiheisen, og 13% på hotellet, sammenlignet med året før.
I et ellers forholdsvis rolig marked selges det fortsatt eiendom i Myrkdalen. Media viser stor og positiv interesse og det har vært betydelig økning i antall likes på Facebook. Mange andre signaler tyder også på styrket omdømme og en tydeligere posisjon.

Arbeidet er belønnet med Merket for god design og ReBrand 100 Award.

Eirik Norman Hansen

Markedsdirektør
+47 995 23 557
Vis alle innlegg


Myrkdalen Fjellandsby sin logo er utviklet av Creuna AS. MK Norway AS har vært bidragsyter i Myrkdalen Fjellandsby AS sitt innledende konseptarbeid.