Fly med oss

Creuna sto bak Avinor-konseptet der det norske folk ble invitert til å oppleve Norge fra lufta, fra flyplass til flyplass.

Søndag 18. mai lettet et helikopter fra Oslo Lufthavn og de neste tre ukene dokumenterte det Norge fra lufta. I løpet av reisen ble 50 av Norges flyplasser besøkt, fra Kristiansand i sør til Honningsvåg lufthavn i nord. Helikopteret var utrustet med et 360-graders kamera, i tillegg til et 2D Cineflex kamera. Dette ga brukeren anledning til selv å styre bildene fra lufta eller nyte vakkert norsk landskap i krystallklar kvalitet. Den direktesendte ferden kunne følges i sin helhet på TV 2s nettsider, tv2.no. I tillegg ble godbitene fra dagens flyvninger vist på TV 2, mandag-torsdag kl. 22.40 og søndager kl. 21.40 i perioden. 

Engasjerer ansatte

– Med tanke på prosjektets størrelse og kompleksitet, er vi hos Avinor stolte av at konseptet ble realisert. Ideen har skapt enormt engasjement internt og mange av selskapets ansatte over hele landet har bidratt. At Avinor legger til rette for en slik eksponering av Norge gir oss en flott anledning til å øke kjennskapen til selskapets samfunnsrolle. Norges største videoarkiv over Norge sett fra luften vil for fremtiden skape ringvirkninger for norsk reiseliv, sier Egil Thompson, konserndirektør for kommunikasjon, samfunnskontakt og merkevare hos Avinor.

Innholdsmarkedsføring som profilkampanje

Ideen ble klekket ut for snart to år siden av kreatørteamet Pål Jespersen og Oskar Bringager, i forbindelse med Avinors reklamebyråpitch. Siden den gang har konseptet blitt videreforedlet i nært samarbeid med Avinor og TV2, samt underleverandørene Stargate og Magic Air. 

– Dette er jo en ganske utradisjonell profilkampanje for Avinor. Målet var hele tiden å skape en aktivitet som inviterer til deltagelse og engasjement. Gjennom involveringen skulle det norske folk bli bedre kjent med selskapet Avinor,  samfunnsnytten de lokale flyplassene bidrar til, samt skape reiselyst og nasjonal stolthet. At vi fikk landet samarbeidet med TV2, ga Avinor et fantastisk utstillingsvindu, sier kreatørene.

Pål Jespersen og Oskar Bringager utgjør det kreative teamet

Omfattende web-prosjekt

– Dette er nok det største web-tv-prosjektet noen gang. Vi sendte fem, seks timer fra luften daglig i ukesvis og noe lignende har så vidt jeg vet aldri vært gjort noe sted i verden. Og på nett kunne du faktisk styre kameraet selv, det ble en helt utrolig bra brukeropplevelse. Dette er et av de morsomste prosjektene vi har gjort noen gang, sier nyhets- og sportsredaktør i TV 2, Jan Ove Årsæther.

Sender sjefen til værs

Creuna har ved siden av å utvikle konseptet, hatt ansvaret for design av programlogo, utvikling av live-oppdatert kart med helikopterets posisjon og planlagte reiserute, samt bidratt med innholdsutviklingen til TV-programmene i redaksjonen med TV2 og Avinor. Kjerneteamet hos Creuna besto i tillegg til det kreative temaet av seniorrådgiver Christian Wightwick Alfsen og prosjektleder Merete D. Land. Creunas konsernsjef Arne Hjeltnes ledet TV-sendingene fra lufta og på bakken for TV2.

– Ta på deg bunaden og finn en fjelltopp, eller finn en fjelltopp og ta av deg bunaden, for den saks skyld. Ser du helikopteret så ser helikopteret deg, sa Hjeltnes før avreise.