Tradisjonsrikt håndverksøl krever utradisjonell emballasje og design

Voss har en lang ølbryggertradisjon, og L/L Voss Fellesbryggeri er nå klare til å bringe denne ut i landet med øltypene Ljos kos, Ei bleik ei, Traa, Kvitøl og Slalomporter.

Det er etterhvert blitt trangt om plassen i ølhyllene. I tillegg til godt øl av høy kvalitet, er design på emballasjen en avgjørende faktor. Det er ikke mangel på flott og forseggjort design på flasker og bokser, og det er likevel ikke lett å trenge gjennom lydmuren når alle roper like høyt. I dette landskapet har L/L Voss Fellesbryggeri satset på både unike flasker, særegen design og interessant innhold for å bli lagt merke til og kjøpt med hjem for en smak. Da er mye gjort.

Tekst og tone

Tekst med personlighet og lun humor, presentert med en unik håndlaget font, står sentralt i opplevelsen av profilen og produktene til L/L Voss Fellesbryggeri.

Form, farger og innhold er utviklet for å speile den underfundige «Vossa-måten» å være på. På Voss er folk lekne og uhøytidelige, og våger å dyrke sin egenart. Å holde ei flaske i hånda skal være som å komme nærmere inn på vossingen. For å supplere navngivingen av øltypene, har flaskene fått typiske «vossatekster” som skal formidle Vossastemningen og gi ølopplevelsen en ekstra dimensjon. Tekstene brukes også på  andre flater i profilen, som glass, visittkort, klær og biler – for å gi folk en liten fortelling og noe å snakke om hver gang de er i kontakt med profilen.

Svart og kompakt

Ølflaskene er designet slik at man ikke skal trenge å se logoen for å gjenkjenne hvilket ølmerke det er. Bryggeriet fokuserer på 330 ml flasker med særegen form. En liten svart ”stubb” av en flaske skiller seg godt ut fra mengden, er lett å kjenne igjen og er med på å skape en tydelig identitet. Den svarte flasken skiller seg ikke bare ut, men beskytter også ølet mot lys og øker holdbarhetstiden.

Når dette skrives er ølet nettopp blitt tilgjengelig gjennom nesten alle Norgesgruppens dagligvarekjeder. 

Ambisjonen er også å eksportere til utenlandske markeder, der de håndskrevne tekstene på vossamålet vil kunne være med på å posisjonere ølet som eksotisk og spennende.

Ølerfaring

Det er ikke hvem som helst som står bak L/L Voss Fellesbryggeri. Ølet er brygga av folk som trass alt har drukke ein del øl.

Creunas team har vært:

Stein Øvre og Marc Ligeti (konsept og design)
Olav Nausthaug og Arne Hjeltnes (konsept og tekster)
Anne Kindem (prosjektledelse)
Sindre Martin Dahl (3d-visualisering)
I tillegg bidro Sebastian Reed tidlig i prosessen på konsept og 3d-visualisering

 Se hele caset på Behance